Motivovať sa pri učení nových poznatkov , znamená vzbudiť v sebe
túžbu a aktivovať energiu k práci – k dosiahnutiu cieľa.
Vytvoriť si systém k udržaniu motivácie, znamená zosúladiť tri
hlavné faktory:
·
Odmeny
–
čo dostaneme pri splnení úlohy /dobrá známka, pochvala učiteľom,
ocenenie spolužiakmi – nárast sebavedomia a pozitívna akceptácia
kolektívom,/.
·
Následky
–
čomu budeme musieť čeliť pri nesplnení úlohy.
·
Rozptýlenia
–
uvedomiť si, čo rozbíja našu sústredenosť, a eliminovať tieto
podnety, či už sú z vonkajšieho prostredia, alebo z nášho vnútorného
postoja.
Praktické
rady:
1. Vytvoriť si
dobré pracovné prostredie
·
Ak sa
chceš motivovať,
uprac si svoj pracovný stôl
– odstráň zbytočnosti, ktoré ťa rozptyľujú.
Nechaj si na pracovnom mieste učebnice, pracovné zošity, poznámky,
ktoré potrebuješ k aktuálnej úlohe.
·
Pohár
vody, maličkosť na jedenie, aby ťa nerozptyľovalo odbiehanie do
kuchyne.
·
Keď sa
doučíš, odlož všetko na svoje miesto, aby si mal stôl pripravený k
druhému dňu.
2. Psychická
pohoda
·
Utíš sa,
sústreď sa na úlohu, nalaď sa na úspech – ten je tvojim cieľom .
·
Urob
všetko, čo je v tvojich silách – ak máš nejaký problém, vyrieš ho,
aby si sa sústredil iba na učenie.
·
Študuj
vždy za rovnakých podmienok – niekto potrebuje ticho, niekto hudbu
/nech to nie je nová hudba – tá ťa rozptýli/.
3. Urči si
priority
·
Ak ťa
čaká niekoľko menších úloh – zostav si poradie podľa náročnosti.
·
Termíny
písomiek, skúšania si eviduj sám vo svojom diári– nespoliehaj sa, že
ti ich bude niekto pripomínať.
·
Prípadne
si nastav časovač, kde si určíš čas na danú úlohu.
·
Zapracuj
si do režimu učenia prestávky.
4. Efektívne
prestávky
·
Počas
prestávky nechoď na facebook, alebo elektronické hry – rozhodíš si
sústredenie.
·
Päťminútové prestávky, medzi menšími úlohami a pätnásťminútové pri
hlavných úlohách ti uchovajú sústredenie a zabezpečia oddych.
·
Naplánovaná práca a prestávky ti pomôžu pracovať efektívnejšie a
možno úlohu skončíš skôr ako si si naplánoval.
·
Počas
prestávky si – zacvič, uprac si stôl, ak prechádzaš k ďalšej úlohe,
vyškrtni z diára už splnenú úlohu, počúvni si hudbu, vyvetraj ....
·
Nemal (a) by si
ísť na
sociálne médiá, nepohnúť sa – zostať sedieť za počítačom, začať
niečo zaujímavé čítať.
5. Čo s
rozptýlením
·
Najprv
si napíš na papier, čo ťa rozptyľuje – nejaký zvuk, farba,
myšlienka, povinnosti – k napísaným veciam sa môžeš vrátiť neskôr,
nemusíš ich držať v hlave.
·
Ak ťa
rozptyľuje telefón, daj si letiskový mód.
6. Kedy
pracuješ?
·
Nenechávaj si úlohu na poslednú chvíľu.
·
Sám na
sebe zisti, v ktoré hodiny dňa ti to najlepšie „páli“.
7. Čo ak sa
motivácia stráca
·
Rozhodni
sa, že nezlyháš, že chceš byť úspešný a dosiahnuť svoj cieľ.
·
Sústreď
sa na odmenu a dobrý pocit pri dosiahnutí cieľa.
·
Porozprávaj sa s kamarátom na veselú, nezáväznú tému.
·
Uvedom
si, že ak úlohu splníš dobre, nemusíš sa ňou opätovne zaoberať.
Vymizne tak panika, že úloh je mnoho a nedajú sa stihnúť.
Rutina je štartér, ktorý povie tvojmu mozgu – JE ČAS PRACOVAŤ!