Dvojité čarbanice
·
kresliť oboma rukami von, dnu,
hore, dole, napr. strom, dom, kvet...
Čítanie: Malá lenivá osmička
·
zovrieme prsty oboch rúk v päsť
tak, aby palce smerovali hore a boli vo výške očí. Vo vzduchu ležíme
ležatú osmičku pravou rukou 3 krát, ľavou rukou 3 krát, oboma rukami
3 krát. Očami zároveň sleduje pohyb rúk.
Matematika: Veľká lenivá osmička= SLON
·
mierny stoj rozkroční, zohnúť
kolená, hlavu skloniť na vystreté rameno, ktorým ukazujeme do
horného rohu miestnosti a kreslíme veľkú lenivú osmičku hýbuc celým
trupom. Pohľadom sledujeme pohyb prstov. Vystriedajme obe ruky.
Križovanie strednej línie: švihanie končatín naprieč
·
indiánsky poskok- ruka oproti
nohe
Mysliaca čiapka:
·
chytiť sa rukami hore za ušami
a jemne ich trieť zhora nadol 3 krát za sebou, ako by sa vyrovnávali
záhyby.
Práca s učebným textom
·
skúste učivo pozrieť najprv
očami, najprv sa porozprávajte o čom učivo bude (pozrite si obrázky,
text),
·
nech si dieťa spraví hrubú
predstavu o texte: prečíta nadpisy, podnadpisy, zvýraznené úseky,
·
snažte sa zistiť či Vášmu dieťaťu
vyhovuje si text prečítať text nahlas alebo potichu, niektoré deti
potrebujú podporu a je nutné, aby ste im text prečítali vy alebo
kombinovane,
·
vypisujte, podčiarkujte dôležité
slová, robte pri nich fajky,
·
je dôležité, že pri zložitejších
textoch si dieťa prečíta len takú časť textu, ktorú si dokáže udržať
v pamäti a skúste pre ten úsek vymyslieť nadpis.
Ak Vám dieťa odmieta súvisle čítať
·
spočítajte odstavce, riadky,
·
vyhľadaj najťažšie slovo,
·
vyhľadaj najdlhšie slovo,
·
vyhľadaj najkratšie slovo,
·
prečítaj slovo začínajúce na
písmeno ...,
·
prečítaj druhé slovo v treťom
riadku,
·
prečítaj jednu vetu a nauč sa ju
naspamäť.
Čítanie vo dvojici
·
pre deti, čo vedia čítať, ale
robia chyby, domýšľajú si slová,
·
číta rodič spoločne s dieťaťom,
rýchlosť čítania musí byť prispôsobená možnostiam dieťaťa, ktoré má
text aktívne sledovať,
·
čítame 2-3 minúty, 3 krát za deň,
·
tento spôsob zlepšuje rýchlosť
a presnosť čítania,
·
prefoťte a rozstrihajte text,
nech to dieťa skúsi poskladať, tak ako to na seba logicky nadväzuje,
·
rozstrihať na jednotlivé vety
a dieťa vyberá podstatné slová len z viet,
·
dieťa prečíta krátky text
a vyjadrí obsah obrázkom, ilustráciou, prerozpráva,
·
dieťa prečíta text, dospelý
prerozpráva obsah, dieťa sleduje či nespraví chyby,
·
domýšľanie príbehov,
·
vymýšľanie nadpisov na odseky.
Myšlienkové
mapy - pojmové mapy
·
sú to schémy podľa pavúka,
·
v centre je vždy hlavná téma,
ktorá sa vetví do podtém.

Metóda
I.N.S.E.R.T
·
dieťa označuje na začiatku riadku
– môžete si vymyslieť vlastné značky
-
toto som vedel (a),
+ toto
som sa dozvedel (a) teraz,
:
toto je inak ako som si myslel (a),
?
tomuto nerozumiem,
! toto
je veľmi dôležité.
Metóda
Fernaldovej
·
pre deti, čo vedia čítať, ale sú
veľmi pomalé v čítaní, prípadne sa nevedia sústrediť na obsah
čítaného textu,
·
dieťaťu určíme časť textu – 10
riadkov, nečíta ho ani nahlas ani potichu, jeho úlohou je text
preletieť očami a podčiarknuť slová, o ktorých si myslí, že mu budú
robiť problémy, prečítať ich,
·
následne podčiarknuté slová
prečíta,
·
až po tejto príprave číta daných
10 riadkov,
·
táto metóda prináša úľavu dieťaťu
zo stresu z čítania,
·
keď sa deti naučia túto metódu,
kombinujeme ju s hľadaním slov – napríklad 3, ktoré sú pre obsah
textu najdôležitejšie,
·
takto s dieťaťom čítame 2-3 mesiace denne, zväčša dochádza k veľkému
zlepšeniu v plynulosti a rýchlosti čítania.
Metóda globálneho čítania
·
dieťaťu najprv predložíme bežný veku
primeraný text, ktorý si môže aj niekoľkokrát prečítať,
nesmie sa ho však naučiť naspamäť,
Ukážka:
„Na medzi kvitli slzičky a voňala materina dúška.“
• keď si dieťa úryvok prečíta, predložíme mu ho v
upravenej podobe
– úprava je urobená tak, že v slovách chýbajú (sú vynechané)
jednotlivé písmená alebo zhluky písmen,
Ukážka:
„ Na m_i kvi_li slz_ky a vo_ala ma_rina d_ška.“
• ako náhle je dieťa schopné prečítať text, v ktorom sú vynechané
jednotlivé písmená, predložíme mu
konečnú variantu, v
ktorej sú vynechané celé slová
Ukážka:
„ Na ______ kvitli _____ a voňala ______ dúška.“
·
metóda je účinná iba ak ju používame
najmenej 2 mesiace, systematicky, najlepšie každý deň,
·
na každý deň pripravíme jeden alebo aj viac odstavčekov z textu –
podľa veku a schopností dieťaťa, ale aj podľa jeho záujmov.